ANDRE KERTESZ (1894-1985)

Γεννήθηκε στη Βουδαπέστη το 1894 και ήταν αυτοδίδακτος στη φωτογραφία, με την οποία ασχολήθηκε από νεαρή ηλικία. Το 1925, μετά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο, μετανάστευσε στη Γαλλία όπου το έργο του γνώρισε σημαντική αναγνώριση, τόσο από την πλευρά των κριτικών όσο και εμπορικά. Το 1927, οργανώθηκε και ατομική έκθεση φωτογραφιών του στο Παρίσι. Το 1936, εγκαταστάθηκε στην Αμερική και το 1944 πολιτογραφήθηκε Αμερικανός.

Τα φωτογραφικά θέματα του Κερτέζ καλύπτουν όλες τις πτυχές του κόσμου που τον περιέβαλλε και περιλαμβάνουν τοπία, σκηνές δρόμου, πορτρέτα ή κτίρια και ανήκουν στην αποκαλούμενη καλλιτεχνική φωτογραφία. Στο διάστημα της μακρόχρονης παραμονής του στις Ηνωμένες Πολιτείες, εργάστηκε — για βιοποριστικούς λόγους — για διάφορα περιοδικά, μεταξύ των οποίων τα περιοδικά μόδας Vogue και Harper’s Bazaar. Για μία περίοδο εργάστηκε και για το περιοδικό House & Garden έχοντας υπογράψει αποκλειστικό συμβόλαιο με τον εκδοτικό οίκο Condé Nast Publishing, φωτογραφίζοντας το εσωτερικό πλούσιων σπιτιών.

Παράλληλα, συνέχισε να παράγει καλλιτεχνικές φωτογραφίες τις οποίες προσπαθούσε να εκθέτει κατά διαστήματα. Το 1964, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) φιλοξένησε μια σημαντική ατομική έκθεση του Κερτέζ ενώ στη δεκαετία του 1970 το έργο του παρουσιαζόταν σε εκθέσεις που πραγματοποιούνταν σε διάφορες χώρες. Αν και ασχολήθηκε με την ασπρόμαυρη φωτογραφία, σε ηλικία ογδόντα-πέντε ετών, πραγματοποίησε την μοναδική σειρά έγχρωμων φωτογραφιών του, με μία ερασιτεχνική μηχανή Polaroid και κλεισμένος στο διαμέρισμά του.

Πέθανε στη Νέα Υόρκη το 1985 και θεωρείται σήμερα ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα.

Καθώς κοιτάζουμε τις φωτογραφίες του Kertesz , μπορούμε να προβληματιστούμε πάνω σε κάτι. Προσέξτε τα θέματα του. Βγαλμένα από το τίποτα θα μπορούσε να πει κανείς. Ούτε συγκλονιστικές στιγμές της ιστορίας , ούτε μαγευτικά τοπία , ούτε ανθρώπινα δράματα. Απλές σκηνές του δρόμου , απλά αντικείμενα , δωμάτια φίλων , φιγούρες συγγενών.

Andor Kertész
Andor Kertés

Ένα πιρούνι και ένα πιάτο , αλλά …… όχι ακριβώς.
Φωτογραφημένο με έναν τρόπο που τείνει να μεταμορφώσει τα δυο αντικείμενα σε κάτι άλλο. Αποκτούν ενδιαφέρον δυο απλά πραγματάκια.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s